top of page
חיפוש

"מה מגיע לי?" עובד הכר את זכויותיך!

הרבה לקוחות משרדנו מסתכלים על תלוש השכר שלהם ומרגישים שהם מנסים לקרוא סינית. למעשה, רוב העובדים לא מודעים להיקף הזכויות המגיע להם מהמעסיק. במאמר זה נסקור בקצרה את התנאים הבסיסיים שמגיעים לכל עובד.

אחת השאלות הנפוצות ביותר שנשאלות על ידי לקוחות המשרד שפונים לקבלת ייעוץ משפטי בדיני עבודה היא- "מה מגיע לי?". בין אם אתה מהנדס בחברת הייטק, מלצר במסעדה או מוכר בחנות בגדים לכולנו מגיעים תנאים בסיסיים המעוגנים בחוקי העבודה השונים. במאמר זה נסקור בקצרה את התנאים האלה.

השאלה שצריכה להישאל כדי להעריך את הזכויות שלכם היא מה הוותק שלכם במקום העבודה? זכאותו של מי שעובד למעלה משנה באותו מקום אינה זהה למי שעובד חודשים בודדים. כדי לפשט לכם את הנושא בואו נתחיל קודם כל מהתנאים שמגיעים לכולם בלי קשר לוותק בעבודה.

1. הודעה על תנאי העסקה: על כל מעביד לתת לעובד שלו הודעה על תנאי העסקה בה מפורטים התנאים של אותו עובד (שעות העבודה, השכר, ימי חופש וכו'). לא הרבה יודעים אבל החוק קובע פיצוי כספי גבוה לעובדים שהמעביד שלהם לא מסר להם הודעה כזו.

2. ימי חופשה: לכל עובד במדינה יש זכאות לימי חופשה. הזכאות משתנה בהתאם למסגרת ההעסקה אבל אפשר לומר שברוב המקרים הזכאות היא לעשרה ימי חופשה על כל שנת עבודה, כאשר אותם עשרה ימים נצברים במהלך אותה שנה. כך, גם אם עבדתם פחות משנה עדיין תהיה לכם זכאות חלקים לימי חופשה. עם סיום ההעסקה חייב המעביד לפדות לכם את ימי החופשה ולהעניק לכם תשלום על אותם ימים שלא נוצלו.

3. דמי נסיעות: כל עובד שגר מעל 500 מטר ממקום העבודה שלו- זכאי לתשלום נסיעות. החל מ-01.02.2016 גובה ההחזר הוא עד 22.60 ש"ח ליום (26.40 ש"ח לפני כן) או לפי עלות כרטיסייה לכל הנסיעות הנדרשות או לפי עלות כרטיס "חופשי חודשי" לפי הזול מביניהם מלבד בשבתות וחגים, שבהם אין תחבורה ציבורית.

4. תשלום בעבור שעות נוספות: כל עובד שעובד מעל ל-8 שעות עבודה במשמרת זכאי לשעות נוספות החל מהשעה התשיעית והלאה. בשעתיים הראשונות זכאי העובד ל-125% משכרו השעתי והחל מהשעה העשירית הזכאות היא ל-150%. כמו כן, אם עבדתם בשבוע נתון יותר מ-42 שעות עבודה שבועיות- החל מהשעה ה-43 יש לכם זכאות לתשלום בעבור שעות נוספות.

5. ימי מחלה: כל עובד שנעדר מעבודתו יותר מיום אחד- זכאי לדמי מחלה מהמעסיק. מה גובה הזכאות? אז ככה, עבור היום הראשון לא מקבלים שכר בכלל. עבור היום השני והשלישי של תקופת ההיעדרות מקבלים 50% משכר העבודה הרגיל. החל מהיום הרביעי הזכאות היא לשכר עבודה מלא.

6. פנקס שעות עבודה: כל מעביד חייב לתעד את שעות העבודה בהם עבד עובד שלו. אי רישום ותיעוד של שעות העבודה יכולות לפגוע במעסיק בצורה קשה במקום בו עובד תובע אותו בבית המשפט. למשל, אם התביעה מורכבת משעות נוספות שלא שולמו לעובד, והעובד מראה לבית המשפט שהמעסיק לא תיעד את השעות- אז על המעסיק יהיה להוכיח את היקף השעות שעבד העובד ואם הוא לא מצליח- אז בית המשפט ייצא מנקודת הנחה שהעובד אכן עבד שעות נוספות. כך או אחרת, חובה על כל מעסיק לתעד את שעות העבודה של עובדיו.

תנאים לעובדים שעובדים מעל לחצי שנה במקום העבודה:

7. הפרשות לפנסיה ופיצויים: ברגע שהשלמתם חצי שנה במקום העבודה, ובהנחה שאתם ממשיכים לעבוד שם, חייב המעביד להפריש לכם רטרואקטיבית הפרשות לקרן הפנסיה ופיצויי הפיטורים. רכיבים אלו ינוכו מתלוש השכר שלכם אך חשוב לדעת שעל כל הפרשה שלכם המעביד מפריש לכם בערך פי 2 מההפרשה שלכם. החוק קובע כי מעביד צריך להפריש 12% משכר העובד לפנסיה ופיצויים ואילו העובד 6% בלבד. חשוב לציין- ההפרשות שייכות לכם בכל מקרה. הכסף נצבר בקופה שרשומה על שמכם.

תנאים לעובדים שעובדים מעל לשנה במקום העבודה:

8. דמי הבראה: כל עובד זכאי לדמי הבראה ברגע שהוא השלים שנת עבודה אחת. על השנה הראשונה מקבלים 5 ימי הבראה וככל שהוותק גדל יותר כך גם הזכאות לדמי ההבראה גדלה. חשוב להדגיש- גובה דמי ההבראה נכון למרץ 2020 הוא 370 ₪ לעובד.

אלו כמובן התנאים הבסיסיים ביותר שמגיעים לכל עובד במדינת ישראל. כמובן שהתנאים עשויים להשתנות ממקום עבודה למקום עבודה ולכן אין לראות במאמר הזה תחליף לייעוץ משפטי. אם ברצונכם לבצע בדיקת זכאות מדויקת פנו אלינו עוד היום.

עבודה נעימה!


bottom of page