top of page
חיפוש

תאונות עבודה ו"הפיצוי הדו שלבי"- הדרך לפיצוי מקסימלי

תאונות עבודה עלולות לקרות לכל אחד ואחת, בלי קשר לתפקיד אותו אתם ממלאים או לסביבת העבודה שלכם. בין אם את רואת חשבון במשרד ובין אם אתה עובד במסעדה- חשוב שתכירו את הדרך הבדוקה והטובה ביותר לקבלת פיצוי מקסימלי.

כמעט שליש מהחיים שלנו אנחנו נמצאים במקום העבודה. הנתון הזה יכול להסביר באופן חלקי את העובדה שעשרות תאונות עבודה מתרחשות כל יום במדינת ישראל. חשוב להדגיש- בניגוד למה שרוב האנשים ולקוחות המשרד חושבים- תאונת עבודה יכולה לקרות לכל אחד ואחת גם אם אתה עובד בעבודת כפיים וגם אם אתה עובד בתפקיד פקידותי. החשיפה שלנו לסיכונים במקום העבודה אומנם משתנה מתפקיד לתפקיד אך בפועל ולמרבה הצער כל אחד יכול לעבור תאונת עבודה.


במשרדנו ההתייחסות לתאונות עבודה נקראת שיטת הפיצוי הדו שלבי". נסביר עליו בהמשך אך קודם כל חשוב לדעת מה ההגדרה של תאונת עבודה.


תאונת עבודה היא לא רק תאונה שקרתה בזמן העבודה. למעשה, אם קרתה לכם תאונה בדרך לעבודה או בדרך חזרה לעבודה אזי אותה תאונה תיחשב לתאונת עבודה, על כל הכרוך בכך. בנוסף, גם אם הייתם במסגרת העבודה בפעילות של יום כיף וקרתה לכם תאונה- גם אז התאונה תכסה בהגדרה של תאונת עבודה. גם אם אתם עובדים בשתי עבודות ונפגעתם בדרך מעבודה אחת לשנייה התאונה תיחשב לתאונת עבודה.


אז נפגעתם בתאונת עבודה, מה עליכם לעשות מכאן? מפה נעבור להסבר על הפיצוי הדו שלבי.


השלב הראשון בפיצוי הדו שלבי הוא פעולה מול המוסד לביטוח לאומי:

בכל משכורת שאתם מקבלים מנוכה לכם דמי ביטוח לאומי. התשלום לביטוח לאומי נעשה גם כדי לכסות על נזקים שנגרמו לכם במסגרת תאונת עבודה. הדבר הראשון שנעשה זה לקבל מהרופא המטפל תעודה ראשונה לנפגע מהעבודה. חשוב להדגיש- ימי מחלה שקיבלתם מהרופא לאחר תאונת עבודה לא אמורים להיות מנוכים לכם מהשכר! מאיפה תקבלו את הכסף על הימים הללו? מהביטוח הלאומי כמובן. זה הוא למעשה השלב הראשון במסגרת מנגנון הפיצוי הדו שלבי. אם כן, לאחר שקיבלנו תעודה ראשונית לנפגע מהעבודה נרכז את כל ימי המחלה שקיבלנו יחד עם כל המסמכים הרפואיים ובאמצעות עו"ד נגיש תביעה לדמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי. דמי פגיעה למעשה הם התשלום שתקבלו בעבור ימי המחלה שלכם. שימו לב- בניגוד לימי מחלה רגילים, הביטוח הלאומי ישלם לכם החל מהיום ה-12 לימי המחלה שכר בגובה של 75% מהשכר הממוצע שלכם. לאחר שקיבלתם אישור הכרה על תאונת עבודה מביטוח לאומי וקיבלתם את דמי הפגיעה, עורך הדין יגיש עבורכם תביעה לקביעת נכות מהעבודה (ככל שיש בכך צורך כמובן). נכות משיעור של 10 אחוז תזכה אתכם במענק מהביטוח הלאומי.

חשוב לציין- אפשר לפנות לביטוח לאומי לבד, אך למרבה הצער הבירוקרטיה המסורבלת והקשיים שמערימים וועדות רפואית של המוסד לביטוח לאומי מובילים לכך שהמון נפגעים שלא מיוצגים זוכים לפיצוי קטן ממה שמגיע להם. לכן חשוב ביותר ליטול ייצוג של עו"ד החל מהרגע הראשון.

לאחר שקיבלנו את כל התשלומים והפיצויים המגיעים לנו מהמוסד לביטוח לאומי- סיימנו למעשה את השלב הראשון ונעבור לשלב השני במסגרת המנגון לפיצוי דו שלבי.


השלב השני בפיצוי הדו שלבי הוא בחינה של רשלנות המעביד.

במסגרת השלב השני נבחן האם התאונה אירעה לכם בגלל מעשה או מחדל רשלניים של המעביד שלכם. שאלה זו לא כל כך פשוטה למענה והיא נבחנת בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה ומקרה. חשוב לדעת שאין צורך במעשה ישיר של המעביד. בתי המשפט השונים פסקו עשרות פעמים כי מעביד צריך להיות זהיר ולשמור על בריאות עובדיו. ישנם גם חוקים ותקנות שונים שמעגנים את חובת המעסיק ליצור סביבת עבודה בטוחה לעובדיו ולשמור עליהם שלא יפגעו.

אם כן, איך נדע שמעביד התרשל? דבר ראשון חשוב מאוד לתעד את מקום התאונה (גם אם זה נעשה לאחר כמה ימים). שנית, חשוב לוודא שהגורם הרפואי המטפל מציין במסמך הרפואי את הנסיבות של התאונה בצורה מדויקת ככל האפשר. שלישית, תנסו לאתר עדים שראו את התאונה מתרחשת.

כמובן, שרק עורך דין מקצועי יכול לדעת אם המעביד אכן התרשל. אם יש אינדיקציה של רשלנות ורק לאחר שמיצינו את השלב הראשון (כלומר סיימנו את ההליך מול ביטוח לאומי)- נגיש תביעה נגד המעביד.

לסיום דבר נוסף- אם אתם תובעים את המעביד על רשלנות אין זה אומר שאתם צריכים להתפטר או שיש סכנה שתפוטרו. מאות ואלפי תביעות מוגשות לבית המשפט ועובדים ממשיכים לעבוד כרגיל באותו מקום עבודה.



כמובן שמאמר זה סוקר באופן כללי את נושא תאונות העבודה ואין בו כדי להחליף ייעוץ משפטי ראוי. אם אכן אירעה לכם תאונת עבודה- פנו כבר היום למשרדנו לקבלת ייעוץ.


bottom of page